Wraz z nadejściem 2014 r. rozpoczęła się ogólnopolska kampania edukacyjno-informacyjna ?Misja-emisja?. Jej celem jest ograniczenie zanieczyszczenia powietrza spowodowanego niską emisją poprzez podniesienie świadomości społeczeństwa w zakresie proekologicznych sposobów ogrzewania i korzyści płynących dla ludzkiego zdrowia oraz środowiska z likwidacji tego zjawiska.
Kampania ?Misja-emisja? jest obszerną inicjatywą o charakterze edukacyjno-informacyjnym, zorganizowaną przez firmę Abrys, a współfinansowaną przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nadrzędny cel tego ogólnokrajowego przedsięwzięcia to walka z niską emisją poprzez zwiększenie świadomości społeczeństwa w zakresie zagrożeń dla zdrowia ludzi i środowiska, jakie niosą za sobą korzystanie z nisko sprawnych urządzeń grzewczych, spalanie złej jakości paliw energetycznych, a także zły stan techniczny instalacji kotłowych oraz ich nieprawidłowa eksploatacja.
Kampania skierowana jest do ogółu społeczeństwa, a w działania prowadzone podczas jej trwania szczególnie zaangażowani zostaną mieszkańcy, którzy będą utrwalać proekologiczne nawyki oraz stosować w praktyce wiedzę dotyczącą nowoczesnych technologii grzewczych. Jednostki samorządu terytorialnego zostaną zachęcone do pozyskiwania środków finansowych, dzięki którym mieszkańcy ich gminy lub miasta będą mogli ogrzewać swoje domy za pomocą nowych urządzeń grzewczych i instalacji solarnych czy przeprowadzić termomodernizację budynków mieszkalnych. Przedsiębiorstwa ciepłownicze zmotywują ludność do przyłączania swoich domów do sieci ciepłowniczych i korzystania z ciepła systemowego. Edukatorzy, tj. nauczyciele oraz pracownicy ośrodków edukacyjnych, dzięki specjalnie przygotowanym dla nich konkursom, filmom, komiksom oraz scenariuszom, lekcji będą szerzyć wiedzę o problemie niskiej emisji.
Ikoną projektu, która towarzyszyć będzie wszystkim realizowanym w ramach kampanii wydarzeniom, jest postać byłego kominiarza Dymskiego, dzielnego pogromcy dymonów (trujących dymów powstających wskutek niskiej emisji). Jego życiowe zadanie ? misja ? to walka z niską emisją.
Będzie się działo!
Oficjalna konferencja prasowa otwierająca projekt odbędzie się 6 lutego w Centrum Prasowym PAP w Warszawie, jednak rywalizacja o laur gminy lub miasta, które podejmą najwięcej inicjatyw związanych z likwidacją niskiej emisji w konkursie ?Gmina z misją? rozpoczęła się już w pierwszych dniach stycznia i potrwa do końca września 2014 r. Nieco krócej, do maja 2014 r., swoje propozycje scenariuszy lekcyjnych do konkursu ?Lekcja o niskiej emisji? zgłaszać mogą nauczyciele, pracownicy edukacyjni bądź studenci kierunków pedagogicznych. Uczestnicy konkursu, prowadząc przygotowane przez siebie zajęcia, będą mogli wzbogacić je, korzystając ze specjalnie przygotowanych dla uczniów materiałów edukacyjnych: m.in. komiksu ?Dymski kontra dymony? oraz spotów filmowych, w których główną rolę także odgrywał będzie Dymski.
W pierwszym tygodniu marca br. na specjalnej konferencji ?Niska emisja ? poważny problem? gościć będą prelegenci i przedstawiciele środowisk akademickich, którzy wieloaspektowo rozpatrzą problem niskiej emisji w Polsce. Konferencja skierowana jest do reprezentantów samorządów terytorialnych. Osoby, które nie będą mogły przybyć na spotkanie, zyskają możliwość uczestnictwa w transmisji on-line za pośrednictwem strony projektu www.misja-emisja.pl. To właśnie na tej witrynie od chwili rozpoczęcia kampanii pojawiają się informacje dotyczące problemu niskiej emisji w Polsce, w tym m.in. dobre praktyki stosowane przez gminy w zakresie walki z niską emisją czy baza wiedzy, opierająca się na merytorycznych artykułach przygotowywanych przez specjalistów. Wkrótce na stronie zamieszczony zostanie także symulator emisji, pozwalający na oszacowanie skutków spalania w piecach różnych surowców ? oleju, węgla, gazu, ekogroszku czy odpadów. Zagadnieniom związanym z wpływem niskiej emisji na stan środowiska, rolą samorządów lokalnych w procesie likwidacji niskiej emisji czy finansowaniem proekologicznych przedsięwzięć poświęcone będą specjalne publikacje, dołączone do lutowego oraz listopadowego wydania ?Przeglądu Komunalnego?.
Informacji o kampanii nie zabraknie także w mediach społecznościowych. Od początku trwania projektu aktywny będzie profil facebookowy, zaś sukcesywnie od lutego 2014 r. co dwa miesiące na kanale YouTube kampanii zaczną pojawiać się edukacyjne spoty filmowe z Dymskim w roli głównej. Przez cały rok trwania kampanii dostawcy ciepła systemowego będą zachęcać mieszkańców miast i gmin do podłączania swoich domów do miejskiej sieci ciepłowniczej dzięki organizowanym pod hasłem ?Ciepło, cieplej? ciepłownia? dniom otwartym. Na terenie Poznania w kwietniu 2014 r. zorganizowana zostanie gra miejska ?Porwanie Dymskiego?, mająca na celu zainteresowanie większego grona osób problemem niskiej emisji.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli Ministerstwo Środowiska, Główny Inspektor Ochrony Środowiska, Związek Miast Polskich oraz Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie.
Agnieszka Markiewicz